Gruppenausstellung
/
Verein der Berliner Künstlerinnen 1867 | Eisenacher Straße 118 | 10777 Berlin
/
04.08. – 03.09. 2023
/
Kuratorin: Susanne Schirdewahn
art KARLSRUHE
Galerie Fenna Wehlau | Halle 3 Stand H3/J36
PORTRÄTIERT – Berliner Künstlerinnen im Atelier
Künstler*innen: Ulrike Seyboth, Cornelia Renz, Ina Bierstedt, Harriet Groß, Laura Bruce, Käthe Kruse, Nadja Siegl, Susanne Schirdewahn, Elisabeth Masé, Veronike Hinsberg, Heide Pawelzik, Friederike Jokisch, Karen Stuke, Sibylle Prinzessin von Preußen, Viola Schill, Alke Brinkmann, Eva Moeller, Katharina Schnitzler, Funda Özgünaydin, Irene Hug, Semra Sevin, Annett Zinsmeister, Kerstin Grimm, Vera Schwelgin, Delia Keller, Ines Doleschal, Susanne Ahner, Margareta Hesse, Zuzanna Skiba, Sabine Herrmann, Irmgard Merkens, Emerita Pansowova
/
PROJEKTRAUM VdBK 1867 | Eisenancherstr. 118 | 10777 Berlin
/
28.04. – 30.04.2023
ATELIER VAGABOND
Künstler*in: Ulrike Seyboth & Ingo Fröhlich
/
Maison de Heidelberg | 4 rue des Trésorers de la Bourse | 34000 Montpellier
/
22.11.2022 – 28.02.2023
Zur Ausstellung entsteht ein 12-seitiges Leporello mit einem Text von Wolfgang Ullrich „Universalismus durch Ortswechsel. Ulrike Seyboth & Ingo Fröhlich und die Methode des „Atelier vagabond“.
NITARDI Kunstpreis
Ulrike Seyboth
/
Ich freue mich, den NITARDI-Kunstpreis 2022 gewonnen zu haben, der von DIE GALERIE ausgelobt wurde. In diesem Jahr wird der Premium-Wein von Nitardi 2020 abgefüllt und etikettiert.
ICH ZEICHNE DIE ZEIT, DU MALST DEN MOMENT
Künstler*innen: Ulrike Seyboth & Ingo Fröhlich
/
Galerie Fenna Wehlau | Amalienstr. 24 und 21 | 80333 München
/
15.10.2022 – 14.1.2023
/
Einführung: Nina Holm, Kunsthistorikerin
Musik: Axel Wolf (Laute)
„Es ist das freudige Moment, den sensiblen Dialog zwischen Malerei und Zeichnung in einer besonderen Gegenüberstellung zum Schwingen zu bringen. Die Gesten des Zeichnens und des Malens, also das Weiterführen von Linien in der Zeit und das Setzen des Moments in eine Farbigkeit, erfahren für beide Künstler nicht nur eine psychische, sondern auch eine tiefe physische Bedeutung. Sich rhythmisch wiederholende Bewegungen, ob mit Bleistift, Pinsel oder Kreide, sind ein wesentlicher Bestandteil ihres Werkes.“
Zitat: Frizzi Krella, 2021, Katalog: Ulrike Seyboth & Ingo Fröhlich, Je dessine le temps, tu peins l’instant, Distanz
I DRAW THE TIME, YOU PAINT THE MOMENT
Artists: Ulrike Seyboth & Ingo Fröhlich
/
Galerie Fenna Wehlau | Amalienstr. 24 und 21 | 80333 München
/
Introduction: Nina Holm, Art historian
Music: Improvisations between pictures and music with Axel Wolf, lute
Galerie Fenna Wehlau is pleased to announce a new collaboration with the Berlin artists Ulrike Seyboth and Ingo Fröhlich. To mark the occasion of their first joint exhibition in Munich, we cordially invite you to the press event on Thursday, 27 October 2022, at 11 am. The artists will be present.
„It is the joyful moment to make the sensitive dialogue between painting and drawing resonate in a special juxtaposition. The gestures of drawing and painting, that is, the continuation of lines in time and the setting of the moment in a colourfulness, experience not only a psychological but also a deep physical meaning for both artists. Rhythmically repetitive movements, whether with pencil, brush or chalk, are an essential part of their work.“
Frizzi Krella, 2021, catalogue: Ulrike Seyboth & Ingo Fröhlich, Je dessine le temps, tu peins l’instant, Distanz Edition
Sein und Schein: Pluralität und Identität [Être et paraître : pluralité et identité]
Artists: Holger Biermann, Manon Boyer, Katerina Kirtoka, Dmitry Eret, Yevheniia Kriuk, Robin Block de Friberg, Alexandre Dupeyron, Joël Peyrou, Fabian Ritter, Marga van den Meydenberg, Jean-Baptiste Monnin, Ludwig Rauch
/
Art and Project House Torstraße 111 | 10119 Berlin
/
Curators: Christel Boget, Jean-Baptiste Monnin
Project management: Ulrike Seyboth, Ingo Fröhlich
Project Assistance: Natalie Ivanova
/
14.10. – 30.10.2022
/
Opening hours: Thursday & Friday 4 – 8 p.m. | Saturday & Sunday 12 – 7 p.m.
FOTOHAUS is an exhibition concept founded in 2014 by the ParisBerlin>fotogroup to highlight the Franco-German photographic scene. FOTOHAUS has been integrated into the official programme of the Festival Rencontres Internationales de la Photographie in Arles since 2021. After seven editions in Arles, FOTOHAUS expanded in Bordeaux in April 2022 by joining forces with the Festival Itinéraires des Photographes Voyageurs. In the summer of 2022, FOTOHAUS offered the programme Being and Appearance for the Arles edition at the Manuel Rivera-Ortiz Foundation.
Christel Boget, 2022
Sein und Schein: Pluralität und Identität [Être et paraître : pluralité et identité]
Künstler*innen: Holger Biermann, Manon Boyer, Katerina Kirtoka, Dmitry Eret, Yevheniia Kriuk, Robin Block de Friberg, Alexandre Dupeyron, Joël Peyrou, Fabian Ritter, Marga van den Meydenberg, Jean-Baptiste Monnin, Ludwig Rauch
/
Kunst- und Projekthaus Torstraße 111 | 10119 Berlin
/
Kurator*innen: Christel Boget, Jean-Baptiste Monnin
Projektleitung: Ulrike Seyboth, Ingo Fröhlich
Projektassistenz: Natalie Ivanova
/
14.10. – 30.10.2022
Vernissage: Freitag, 14.10.2022, ab 18 Uhr
FOTOHAUS ist ein Ausstellungskonzept, welches 2014 von der ParisBerlin>fotogroup gegründet wurde, um die deutsch-französische fotografische Szene hervorzuheben. Das FOTOHAUS ist seit 2021 im offiziellen Programm von dem Festival Rencontres Internationales de la Photographie in Arles integriert. Nach sieben Ausgaben in Arles hat sich das FOTOHAUS im April 2022 in Bordeaux erweitert, indem es sich mit dem Festival Itinéraires des Photographes Voyageurs zusammengeschlossen hat. Im Sommer 2022 hat FOTOHAUS für die Ausgabe in Arles in der Stiftung Manuel Rivera-Ortiz das Programm Sein und Schein angeboten.
Christel Boget, 2022
Award of the art competition for the new building of the 48th primary school in Berlin
Künstler*innen: Ulrike Seyboth & Ingo Fröhlich | Award winners of the art competition in architecture
/
„Alles schwingt! Klangskulptur zum Mitmachen/Sound sculpture to play with
The almost room-high, wooden sound tubes, which have an immediate spatial presence and can also be played as instrumental resonators and thus be perceived acoustically, mark places of encounter within the school building in the sense of the orientation of the 48th primary school as a musical school according to the concept of Daniel Barenboim with Montessori pedagogy.
The design of a multi-part sound sculpture was positively appreciated by the jury above all because of its long-term interactive potential. It offers – according to the unanimous assessment of the jury – the possibility to explore and experience auditory experiences independently or in collaborative project work over several generations of pupils. The installation also impresses with its special, haptically interesting and sustainably conceived materiality. Unlike technical devices, the material (local maple) ages in a positive way. The work extends over several storeys, with the pitch of the sound tubes increasing as the number of storeys rises. Similar to a pan flute, the sound tubes are arranged concave and increasing in size, creating a clear division of space. The work is unpretentious, simple in a positive way and sustainable in terms of both material and content.